I.L.Caragiale – mai actual ca niciodată!


Astăzi,28 august 2009,prima Şedintă a Parlamentului Republicii Moldova mi-a remintit binecunoscuta comedie – „O scrisoare pierdută” – a celui mai mare dramaturg român.Tot respectul şi onoarea pentru spiritul satiric şi ironic al literaturii române – I.L.Caragiale.Iniţial,am crezut că acest scriitor clasic a fost un prooroc.Da,prooroc!Pentru că a anticipat prin excelenta comedie întreg „spectacolul” de astazi de la Parlament.Sau…dacă vreţi,azi s-a jucat live,cu o sinceritate surprinzatoare şi cu atâta grandoare piesa lui Caragiale…
Bine,demult eu mi-am dat seama că politica de la noi din ţară reprezinta o „clounadă”/un circ,altfel ar părea foarte plicisitoare şi pe nimeni nu ar interesa.Observasem că,aşa-zişii,clovni erau cei din partidul Comuniştilor,iar acrobaţii(şi ei foarte amuzanţi,prin „efortul” depus pentru a se menţine pe „frânghia” vieţii politice) – Opoziţia(sau fosta Opoziţie,democraţii).Chiar le-aş mulţumi în acest sens domnilor politicieni din Moldova(e distractiv,intrigant „jocul” lor de-a politica sau d’a democraţia).Dar…”cu-n ochi plângem,cu-altul râdem”.Nouă ne stă bine proverbul:”Ţara arde,baba se piaptănă!”(dacă am putea numi-o ţară).Pe timp de criză şi maaaaaare dezastru în stat(era să zic- ţară),să faci pe măscăriciul – e chiar alarmant(strigător la cer!) şi periculos.
Dar să revenim la Şedinţa de astăzi(Păcat pentru cei care au ratat un asemenea spectacol…de râs pe timp de plâns)…Să ştiţi că am identificat 2 roluri jucate „minunat” à la Caragiale.Să vedeţi ce bine îl „juca” pe Trahanache domnul Ivan Calin(presedintele şedinţei parlamentare,deputat comunist),în special prin replica-i repetată pentru cei din „loja” democraţilor(parafrazată,ce-i drept):”Conform Regulamentului…;trebuie să ne conformăm Regulamentului…;după ordinea regulamentară…”( – „Aveţi puţintică răbdare,vă rog!”).Chiar mă amuza(dar şi mă irita) domnul preşedinte al şedinţei.Mi-a parut un pic rău când,punându-şi „coada între picioare”,comuniştii au parăsit(un gest iresponsabil,denigrator faţă de cetăţeni,în special) sala de şedinţă.Însă „spectacolul” a continuat şi fără „clovnii” cu care ne-am obişnuit 8 ani de zile.La un moment dat vine domnul M.Lupu cu o replică ceauşistă(pare-mi-se):”să acţionăm conform intersului naţional”(o expresie uzată).Din felul în care fostul Preşedinte al Parlamentului şi-a prezentat discursul am înteles cu cine seamana.Cu cine credeţi?…Bineînţeles,cu domnul,”respectabilul” domn,Nae Caţavencu!Un discurs diplomatic,autoritar,coerent…copy by Caragiale.
Eh,fiecare îşi caută interesul şi-şi manifestă în felul său „dragostea pentru ţară”.Şi,ca să nu par pesimistă cât priveşte „efectul”,consecinţele „spectacolului” de azi,voi spune că îmi voi retrage „botezurile” făcute doar în cazul apariţiei dovezilor de eficacitate şi reale rezultate în urma activităţii întreprinse de Parlamentul constituit astăzi.

5 responses to “I.L.Caragiale – mai actual ca niciodată!

Lasă un răspuns

